Energiemanagement: taken schrappen of versimpelen

Wanneer elke taak enorm veel energie kost, kun je maar beter zo min mogelijk taken hebben en ze zo simpel mogelijk houden. Dan houd je nog energie over voor andere leuke en belangrijke dingen. Door taken te schrappen of versimpelen en door te minimaliseren op diverse gebieden, master je jouw energiemanagement. In dit blog geef ik je daarnaast concrete tips om het leven simpeler te maken.


Taken schrappen

Sta je wel eens stil bij alle taken die je op een dag, in een week en in een maand doet? Ik kan je aanraden om eens echt te letten op wat je allemaal doet en waarom.
Deze vraag met steeds de klemtoon op een ander woord kan je veel antwoorden geven:
“Moet ik dit nu doen?”

Door te evalueren wat je nou eigenlijk écht bij je doelen brengt, kun je de dingen die je wel en niet doet aanpassen.
Als je energie sneller op is dan die van een neurotypisch persoon, is het mijns inziens nóg belangrijker om regelmatig te bekijken waar je je energie aan besteedt en of je dat nog oké vindt, of dat je het anders wil.
Dat geldt voor terugkerende taken, to do’s, afspraken en je huis(houden).

Minimalisme

Minimalisme. ik zweer erbij. Je kunt het een dooddoener vinden, maar clichés zijn clichés omdat ze nou eenmaal waar zijn:

“Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.”

Enkele voordelen van minimalisme die ik ervaar:

  • Rust in mijn hoofd. Doordat mijn huis niet vol staat met meubels en spullen, ervaar ik rust in mijn huis en hoofd.
  • Niet zoeken naar spullen. Als je weinig hebt, weet je ook alles te vinden. Het is makkelijk om alles een vaste plek te geven.
  • Opruimen is zo gepiept. Wederom: weinig spullen en alles een eigen plek geven helpt in het opgeruimd houden. Het kost net zo veel moeite om het op te ruimen als het is om het rond te laten slingeren.
  • Poetsen is veel makkelijker en sneller.
  • Geen bergen was meer die opstapelen, want zo veel kleren, beddengoed e.d. heb je niet.
  • Minder keuzestress. Als er weinig tot niets is om uit te kiezen, dan kun je er ook niet over stressen. Eén of twee sets beddengoed, precies genoeg handdoeken, één kleine set servies, weinig kleren en schoenen om uit te kiezen.

“Did you know you don’t have to have all this stuff?”
– Joshua Becker

Goede planning

Begin met me-time. Anders schiet dat er weer bij in, terwijl juist die rust en ontspanning je helpen om de dingen die je moet doen, beter te doen/vol te houden. Ook dwingt het je om goed te bedenken hoe je de resterende tijd besteedt. Komt ‘ie weer: zijn er dingen die je kunt schrappen, uitbesteden of desnoods uitstellen (maar liever schrappen)?
Energiemanagement is het schakelwoord.

Trello

Zet je taken in een overzicht zoals Trello.
Geen telefoonnotities, appjes/mails aan jezelf, post-its en notities op kladblokken en in diverse notebooks meer. Alles in één overzicht.
Zo kun je makkelijk zien wat er te doen is en een taak uitkiezen. Door het visueel overzicht en rust in je hoofd is het makkelijker om gewoon érgens te beginnen. Dat is althans mijn ervaring.
Meer over Trello in een toekomstig blog.

Voorbereidend werk doen

  • Er ligt altijd een boodschappentas in mijn auto zodat die horrortaak makkelijker wordt. Ook mijn yogamat ligt in de kofferbak. Dat maakt het makkelijker om naar de les te gaan. 
  • Ook heb ik altijd een opvouwbaar tasje in mijn handtas zodat ik naar de apotheek, drogist of supermarkt kan als ik al onderweg ben en voel dat ik er de energie voor heb. Dat haalt de stap van thuis een tas halen (en dan niet meer naar buiten willen) er tussenuit.
  • Kleding leg ik de avond vooraf klaar. Mijn tas pak ik ook vooraf in. Beperkt keuzestress en geeft rust in mijn hoofd, wetende dat ik in de ochtend minder hoef te doen en beslissen.
  • Mijn koptelefoon ligt altijd binnen handbereik of ik stop hem al in mijn tas als ik weet dat ik bijvoorbeeld boodschappen ga doen of de stad in ga.

Was

  • Gooi alle kleren (of zelfs ook handdoeken ed) samen in de wasmachine. Niet sorteren op kleur. Dit doe ik al jaren en er is nog nooit iets mis gegaan. Nou heb ik geen witte kleding, maar op zich maakt het allemaal niet uit. Een nieuw kledingitem (vooral bijvoorbeeld rood) was ik wel eerst met enkel zwarte kleding.
  • Gebruik één wasmiddel voor alles. Ook hier: ik gebruik alleen pods voor gekleurde was en dat gaat prima.
  • Wasverzachter en andere dergelijke fratsen zijn overbodig. Bespaar tijd, geld en brain space door ze niet (meer) te gebruiken.
  • Rond de taak direct af: laat de was geen uren in de machine zitten nadat het programma klaar is (als je thuis bent). Hang het meteen op (zo voorkom je kreuken) en ruim de droge was op zodra dat kan. Zo houd je alles overzichtelijk.
  • Strijken doe ik niet. Dit vind ik echt tijdverspilling. Ik klop de kleding goed uit voordat ik het op het droogrek hang en hang/leg het direct in de kast wanneer het droog is. Ook draag ik enkel kreukvrije stoffen.

Koken

  • Kook voor meerdere dagen en vries porties in. Zo heb je een voorraadje om uit te kiezen wanneer je geen energie hebt om te koken, of hoef je niet elke dag energie te reserveren voor het koken.
  • Simpele dingen als soep met brood, pasta, rijst met saus en kant-en-klaar in huis hebben voor echt zware dagen/periodes waarin je ook geen vriezermaaltijden (meer) hebt.
  • Kook en eet samen met iemand. Het lukt me niet goed om voor mezelf te koken nu ik alleen woon. Het lijkt al gauw te veel moeite of maaltijden zijn echt niet te pruimen als ze weer opgewarmd worden of zelfs ingevroren zijn geweest. Daarom eet ik eens per week samen met een familielid. Meestal koken we dan meerdere porties, of we maken dus iets dat de volgende dag/later niet meer smaakt. Gezellig én efficiënt!

Poetsen

  • Laat de planning los! Wanneer je volgens de planning moet stofzuigen, maar het is helemaal niet vies, laat het dan gewoon. In plaats daarvan kun je noteren (in bijvoorbeeld Trello of op een whiteboard) wanneer je iets voor het laatst gedaan hebt. Zo kun je beter bepalen of het weer tijd is om de taak te doen of dat het even kan wachten (je het voor nu overslaat).
  • Ook hier kunnen weer taken geschrapt worden. Zo heb ik alleen toen ik hier kwam wonen de ramen en kozijnen gewassen. Ik stof de kozijnen wel regelmatig af, maar een sopje hoeft echt niet zo vaak en al helemaal niet wekelijks of maandelijks.
  • Deel grote taken op. Ik volgde een tijd de FLY-ladymethode. Dat was flink aanpoten vond ik, zelfs al was ik redelijk minimalistisch. Sinds de verhuizing kijk ik af en toe per ruimte of er een klusje is dat nodig is, in plaats van de hele keuken uitsoppen in een week volgens schema. Ook hier geldt weer: hoe minder spullen je hebt en hoe beter je alles bijhoudt, hoe minder moeite het kost om alles bij te houden.
  • Reset. Dit kun je één of meerdere keren per dag doen in één of meer ruimtes. Ik ruim telkens als ik weg ga én elke avond de eettafel op, waar ik ook met mijn laptop zit. Voordat ik naar bed ga, ruim ik alles op waar het hoort, schuif de slaapbank terug, vouw de deken op, sluit de deuren etc. Again, minimalisme helpt. Hoe minder spullen en hoe makkelijker ze terug te leggen zijn, hoe sneller je reset klaar is.
Mijn minimalistisch ingerichte woonkamer

Samengevat

  • Schrap eerst zo veel mogelijk uit je takenpakket of van je to-dolijst. We hoeven echt niet zo veel als we denken dat we moeten!
  • Besteed taken uit die je te veel energie kosten, maar die wel gedaan moeten worden.
  • Minimaliseer op alle gebieden: spullen in huis, taken, afspraken.
  • Versimpel taken daar waar mogelijk. Doe voorbereidend werk, zorg voor overzicht en beperk het aantal handelingen.

Welke dingen helpen jou om je leven simpeler te maken?

Plaats een reactie